hatt på en väska

Om flygresan

Här hittar du information som är viktig om din flygresa

Bagageinformation

Din biljettyp och flygbolag avgör om incheckat bagage ingår samt hur mycket du får ta med i handbagage.

 Vi rekommenderar att du packar nödvändiga mediciner samt värdesaker i handbagaget. 

 Skadat/förlorat bagage

Skulle något av det incheckade bagaget skadas eller försvinna måste du omedelbart rapportera detta efter landning. Observera att en speciell anmälan, P.I.R. (Property Irregularity Report) måste skrivas redan på flygplatsen för att flygbolaget ska kunna behandla eventuella ersättningsanspråk. Om skadan inte upptäcks på flygplatsen tar vissa flygbolag emot anmälan inom 7 dagar efter det att skadan uppstod.

Flyg

Boka sittplatser
Förbokning av sittplatser kan ofta göras mot kostnad, i vissa fall kan det göras via Globetrotter och i andra fall görs det direkt på flygbolagets hemsida, hör med Globetrotter för mer information om vad som gäller på just din resa. I de fall det inte går så har man oftast möjlighet att välja sittplatser vid incheckningen. Här hittar du länkar till flygbolagens sidor.

Mat och dryck
Normalt ingår numera inte mat och dryck ombord på flyg inom Europa. Utanför Europa ingår oftast mat och dryck, i vissa fall tillkommer det mot kostnad. Hör med ditt flygbolag eller Globetrotter om du är osäker. Har du speciella önskemål eller allergier behöver du meddela Globetrotter.

Uppgradera din resa
Vid bokning av reguljärflyg kan du på de flesta biljetter och flygningar uppgradera till en högre klass som ger dig extra komfort (t ex business eller premium economy) med bland annat bättre benutrymme, loungetillgång, bättre meny ombord, högre tillåten bagagevikt.

Kontakta Globetrotter för att ta reda på om du kan göra någon uppgradering av flygklass på din resa, vad pristillägget blir samt vad som ingår på respektive flygbolag. Observera att detta bör göras innan flygbiljetten är del/slutbetald.

Incheckning till flyg
När du reser reguljärt kan du i många fall checka in redan 48-20 timmar innan avresa på flygbolagets egen hemsida. Hos de flesta flygbolag kan du då även välja plats ombord och i vissa fall skriva ut ditt boardingkort i förväg. Genom att logga in med flygbolagets bokningsnummer ser du vad som gäller för just ditt flygbolag. Du hittar flygbolagets bokningsnummer på din elektroniska flygbiljett, använd aa, ae och oe istället för å, ä och ö. Var ute i god tid på flygplatsen. Ta reda på vad ditt flygbolag rekommenderar och lägg till extra tidsmarginal då det ofta är kö i säkerhetskontrollen.

Försening

Alla flygbolag råkar dessvärre ut för förseningar. Vi och flygbolaget gör i dessa fall allt vi kan för att lindra effekterna. Du kan dock inte räkna med att få ersättning för missad anslutning, taxiresor vid hemkomsten eller för övernattning på hotell, inte heller för telefonkostnader. För att undvika att du får extra omkostnader om flygtiderna ändras eller om förseningar uppstår, rekommenderar vi att du bokar anslutningsbiljett som är ombokningsbar eller tecknar Goudas försäkring som i vissa fall ger ersättning. Då förseningar kan förekomma uppmanar vi dig att ha god marginal om du har bokat anslutningar. Om du planerar att fortsätta din resa med ett anslutningsflyg, tåg eller liknande som du själv bokar bör du ha en tidsmarginal på minst 4 timmar vid utresa och efter hemkomst.

Gravida

Läkarintyg som intygar på engelska att moder samt barn är vid god hälsa kan komma att krävas från 12 veckor innan beräknad nedkomst. Om läkarintyget saknas kan undersökning av läkare på flygplatsen behöva göras, detta bekostas av resenären. Från 4 till 8 veckor innan beräknad nedkomst måste du ha läkarintyg för att få flyga. Observera att olika flygbolag har olika regler, kontakta ditt flygbolag om vilka regler som gäller. Hemförsäkringsbolagen täcker som regel eventuella kostnader orsakade av graviditet t.o.m. vecka 28, det gäller även för hemresan. 

Med Goudas heltäckande försäkring är du täckt under resan t.o.m. den 32:a graviditetsveckan (d.v.s. t o m v 31+6). Försäkringen omfattar nödvändiga och skäliga kostnader för vård vid graviditet om komplikationer tillstöter under försäkringsperioden. 

Försäkringen täcker inte: För löpande kontroller som inte avser akut vård och om flyget måste ändra färdplan p g a av komplikationer med din graviditet. 

Observera att för kryssning gäller andra regler, läs mer om ditt rederi här Våra rederier - Globetrotter eller fråga din reserådgivare.

Särskilda behov på resan

Du som har funktionshinder och/eller reser med medicinsk utrustning, rullstol osv. måste informera Globetrotter vid bokning. Alla flygbolag och rederier har av säkerhetsskäl regler gällande hur många funktionshindrade som kan resa med samma flyg/fartyg.

Detta gäller även dig med funktionshinder som helt eller delvis klarar dig själv både vid ombordstigning och avstigning, och dig som har med dig egen ledsagare. Till funktionshindrade räknas även döva, blinda, psykiskt funktionshindrade eller personer som på grund av ålder eller sjukdom kan ha problem med att ta sig ombord på och av flyget. En passagerare räknas som funktionshindrad om han/hon inte kan ta sig till en nödutgång snabbt och utan hjälp.

Resande med speciella behov och som behöver assistans på flygplatsen kan beställa detta genom Globetrotter. Den resande måste ändå vara kapabel till att ta vara på sig själv och sitt bagage eller resa tillsammans med någon som ge nödvändig assistans under resan och vid eventuell nödsituation. Vissa typer av smittsamma sjukdomar som t.ex. vattkoppor kan medföra flygförbud.

Rullstol, elektrisk rullstol och medicinsk utrustning: Tar du med rullstol på resan ska du upplysa Globetrotter om detta i samband med bokning. Den egna rullstolen lämnas oftast vid incheckningen och alla som beställt assistans får det från incheckningen till flyget.

Elektrisk rullstol

På grund av vikt- och platsbegränsning kan flygbolagen enbart ta med ett begränsat antal elektriska rullstolar per flygning. Flygbolaget behöver veta modell, vikt och mått. Rullstolen måste vara utrustad med torrcell eller gelébatteri samt att:

  • Batteriet måste vara ordentligt fastsatt i rullstolen.
  • Batteriet ska vara frånkopplat och ordentligt isolerat för att inte riskera kortslutning

För att ta med medicinsk utrustning på resan, som t ex respirator, CPAP, syrgas, stomiutrustning, rullstol/elektrisk rullstol eller liknande skall det godkännas av flygbolaget du reser med. Det är därför viktigt att du uppger rätt information till Globetrotter så snart resan är bokad.

Mediciner som är nödvändiga under resan ska alltid packas i handbagaget. De måste vara i originalförpackning och receptet ska tas med. För vissa mediciner eller sprutor krävs läkarintyg om de tas med ombord. Hör med din läkare om du är osäker. Packas medicinen i bagaget, som checkas in, behövs inget läkarintyg. Överskrider bagagevikten det tillåtna måste en förfrågan skickas till flygbolaget.

Diabetes

För att ta med utrustning som insulinpump, insulinpenna och blodsockermätare ombord på flyget måste du ha med läkarintyg på engelska. Läs mer om medicin på resan.

Tillbaka till viktigt att veta