Boka en kryssning med Explora Journeys

Inför din kryssning

Online Check-in

För att få din kryssningsbiljett behöver du registrera dina passageraruppgifter och checka in online på Explora Journeys hemsida eller app. För att göra detta behöver du ditt pass, kreditkort samt rederiets bokningsnummer som du finner på din bekräftelse, på samma ställe där hyttkategori/hyttnummer står. Online check-in är tillgängligt 90-14 dagar före avresa, förutsatt att din resa är slutbetald.

Gå in på https://explorajourneys.com/int/en och klicka på My Account och följ instruktionerna för att skapa ett konto (om du inte redan har ett konto för Explora Journeys).
ELLER
Ladda ner appen "My Explora Journeys" app på din mobil och klicka sedan på "Login to my journey", därefter följer du instruktionerna för Online check-in.

Din digitala kryssningsbiljett kommer via mejl till dig cirka 21-14 dagar före avresa, förutsatt att online check-in är slutfört.

Transfer

Globetrotter kan i de flesta fall hjälpa till att boka transfer till och från fartyget, ibland via rederiet med del i buss och ibland med privat bil, det varierar beroende på hamn. Kontakta Globetrotter för prisuppgift samt bokning. Detta behöver normalt göras i god tid innan avresan.

Ombordstigning

När kan jag gå ombord?

Rekommenderad incheckningstid står din kryssningsbiljett och kan vara olika beroende på vilken svitkategori du har bokat. Observera att senaste incheckning/ombordstigning vanligtvis är 90 minuter innan fartyget avgår.

När du anländer till hamnen lämnar du ditt bagage (förutom handbagage) till Explora Journeys personal. Bagaget ska vara märkt med de bagagetaggar som finns bifogat i din kryssningsbiljett alternativt fås av rederiets hamnpersonal. Bagaget kommer att levereras direkt till din svit. Ha gärna ev. mediciner, ombyte, badkläder, necessär i handbagaget när du kommer till hamnen, detta då bagaget levereras till sviterna fortlöpande under eftermiddag/tidig kväll och det därför kan ta en stund innan man får sin väska.

Ha dina resehandlingar och pass till hands och gå sedan till incheckningsdiskarna och följ vidare instruktioner. Du kommer få ett Cruise Card som du behåller under hela resan - det fungerar som din legitimation vid tilläggsbetalningar ombord och är nyckelkort till din svit. Allt handbagage skannas i röntgenmaskiner innan man kliver ombord.

Kan jag nekas att stiga ombord?

Fartygets ledning har rätt att avgöra om någon ska nekas att stiga ombord. Detta kan hända i det fall det föreligger fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker kan vara sjukdom med hög smittorisk, oanständigt uppförande, att man saknar resedokument eller annat som gör att det inte är godtagbart att man reser. Utöver detta har fartygen regler för hur man ska förhålla sig till andra gäster ombord samt hur man ska iaktta såväl säkerhetsmässiga som hälsomässiga föreskrifter. Om någon skulle bryta mot dessa regler kan fartygets ledning be den resande och dennes ressällskap att genast lämna fartyget i nästa hamn. Man ansvarar själv för de extra kostnader som detta kan medföra.

Praktisk Information

Säkerhetsrutiner

Det är viktigt att hela resesällskapet tar del av den säkerhetsinformation som finns på insidan av hyttdörren, samt tar del av den säkerhetsvideo som visas i hytten. Alla passagerare och besättning ska även medverka i en obligatorisk säkerhetsövning ombord. Tid och plats för den ser du i det dagliga nyhetsbrevet.

Vad får man inte ta med sig ombord?

Exempel på vad som inte får tas med ombord är; strykjärn, vapen (gäller även knivar, fickknivar och liknande), korkskruvar, brandfarlig vätska eller andra , sprängämnen (till exempel fyrverkerier). Det är inte heller tillåtet att ta med sig mat eller dryck ombord, undantaget barnmat och specialmat vid allergier.

Klädsel ombord?

Rederiet har inte några formella kvällar eller galakvällar. I stället föreslås kläder efter klädkoden Elegant Resort Casual, vilket innebär långbyxor och skjorta eller kavaj för herrar och långbyxor, kjol med blus eller klänning för damer. Dagtid rekommenderas lediga kläder och bekväma skor. Kom ihåg att ta med en jacka eller varmare tröja då temperaturen kan variera mycket mellan luftkonditionerade utrymmen och den varmare luften utomhus.

Hur vet jag vad som händer ombord på fartyget?

Dagsprogrammet finner du i din hytt varje kväll och där finner du all information du behöver för nästkommande dag. Här hittar du upplysningar om exempelvis aktiviteter och underhållning ombord. Ta med dig nyhetsbrevet om du går iland då det även innehåller kontaktuppgifter och fartygets avgångstid. Ombord på fartyget finns en Guest Relations Desk där kan du få svar på frågor dygnet runt.

Hur är det med elektronisk utrustning och klädtvätt?

Alla sviter har uttag med både 110 och 220V för europeiska- och amerikanska elektriska apparater samt även USB- och USB-C-uttag. Dyson Supersonic hårfön finns i alla sviter. Klädtvätt, kemtvätt och strykning finns tillgängligt mot avgift, vissa specifika svitkategorier har detta inkluderat i priset. För mer information och priser, fråga din hyttsteward. För alla gäster finns gemensamma faciliteter för tvätt tillgängligt på utvalda däck. I sviten finns badrock, tofflor och hygienartiklar så som schampo, balsam och duschtvål.

Kan jag bli kontaktad ombord?

Om ditt mobilabonnemang tillåter trafik utomlands kan du använda din mobiltelefon när du är i eller nära land, kontakta din operatör för mer information. Ute till havs kan telefonen slå om till trafik via fartygets satellit och detta är ofta kostsamt. På alla fartyg finns tillgång till gratis WiFi.

Vilka regler gäller för rökning ombord?

Majoriteten av alla allmänna utrymmen på fartygen är rökfria. Detta gäller också i alla sviter, även på balkongerna. Rökning är endast tillåten på vissa anvisade platser på fartyget.

Vilka regler gäller för alkoholhaltiga drycker?

För kryssningar som utgår från Nordamerika är åldersgräns för köp av alkoholhaltiga drycker 21 år. Kryssningar från Europa, Asien, Australien och Sydamerika har åldersgräns 18 år. Legitimation kan efterfrågas av personalen.

Betalning ombord

Hur betalar jag för inköp ombord?

Ombord på Explora Journeys tillämpas ett kontantfritt system och i samband med att du slutför din online check-in kopplar du ditt kredit- eller betalkort till ditt hyttkonto. När du sedan checkar in på fartyget och kliver ombord får du din hyttnyckel som sin tur är kopplat till ditt hyttkonto och fungerar därmed som betalkort för alla köp du gör ombord på fartyget. Du kan när som helst under kryssningen se eventuella köp som är länkade till ditt hyttkonto på Tv:n i din svit.

Dagen innan du kliver av fartyget får du en räkning till din hytt så att du kan kontrollera dina köp. Utgifter som tillkommer efter att räkningen har sammanställts kompletteras på sluträkningen. Valutan ombord är EUR. Notera att fartyget har en egen valutakurs som kan skilja sig något från den valutakurs som din bank använder.

Hur ser drickssystemet ut ombord?

När du kryssar med Explora Journeys ingår dricks till restaurang- och hyttpersonal i kryssningens pris. Vill du ändå uppmärksamma extra bra service är du välkommen att göra det direkt på plats. Vanligtvis tillkommer en serviceavgift om 20% på köp som exempelvis spabehandlingar och dylikt.

Reserverat belopp - varför kan det komma att reserveras ett belopp på mitt konto?

Vanligt förekommande är att det görs reservationer på det betalkort som knutits till ditt konto ombord på fartyget, dvs kortet du betalar med för alla köp ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för din konsumtion ombord är betald, kommer rederiet genast att häva reservationerna. Det är varje enskilt kortföretag som måste häva reservationerna i sitt system, vilket kan ta mellan sju och 14 arbetsdagar. Detta kan rederiet inte påverka. När kortföretaget har hävt det reserverade beloppet har du tillgång till pengarna igen.

Mat och Dryck

Var och när kan jag äta ombord?

Ombord finns flertalet restauranger som ingår i resans pris; Fil Rouge, Emporium Marketplace, Med Yacht Club, Marble & Co. Grill, Sakura. Du kan även beställa rumsservice utan extra kostnad. Specialrestaurangen Anthology och Chefs Kitchen tillkommer i pris.

Det är öppen middagsittning i restaurangerna ombord och du har möjlighet att äta middag när du vill och med vem du vill inom restaurangens öppettider. Måltider kan också beställas och serveras i din svit och på din balkong eller terrass. Du kan förboka middagsreservationer i restaurangerna Sakura, Marble & Co. Grill samt specialrestaurangen Anthology innan avresa. Beroende på längden av din kryssning och vilken svitkategori du har bokat kan du förboka 1-2 middagar i varje enskild förbokningsbar restaurang. Man kan även göra bordsreservationer ombord i mån av plats. För att förboka middagsreservationer loggar du in på ditt konto på rederiets hemsida eller via rederiets app från 60 dagar före avresa.

All dryck ingår när du kryssar med Explora Journeys såsom utvalda märken av vin och champagne samt cocktails. Även specialkaffe, te och läsk, vatten samt dryck från minibaren ingår resans pris. I sviten ingår även en flaska välkomstchampagne tillsammans med en flaska vin och valfri spritsort. Vintage- eller årgångsflaskor tillkommer i pris. Samtliga sviter är utrustade med kaffemaskin och i tillägg får du en vattenflaska i aluminium som du kan fylla på från de olika dryckesstationerna runtom fartyget.

Om du har behov av specialmat eller är allergiker måste du uppge detta när du bokar din kryssning. Rederiet gör sitt bästa för att tillgodose dina behov, dock kan specialmat endast erbjudas som à la carte. Informera även hovmästaren ombord samt din servitör om din allergi.

Underhållning/Aktiviter

Finns det någon underhållning ombord?

På Explora Journeys fartyg erbjuds ett varierande underhållningsprogram som sträcker sig från morgon till kväll. Exempel på underhållning kan vara filmvisningar, levande musik, shower eller föreläsningar.

Aktivitetsutbud

De flesta aktiviteter ingår men vissa aktiviteter kan vara mot avgift. Exempel på aktiviteter som ingår: tillgång till poolområden, spa-området eller gym. Exempel på aktiviteter mot avgift är: spa-behandling, PT-träning, matlagningskurser.

Utflykter

Hur fungerar det med utflykterna?

Önskar du ta del av rederiets organiserade utflykter kan du förboka och betala dessa via "My Account" på rederiets hemsida https://explorajourneys.com/int/en . Utflykter tillkommer i pris. Du kan också boka utflykter ombord i mån av plats.

Barn och ungdom

Vad finns det för faciliteter för barnfamiljer?

Rederiets barnklubb Nautilus Club är ett utrymme som är avsedd för de yngre resenärerna i åldrarna 6-17 år och har aktiviteter och utrustning som bl.a. Playstation, Xbox, Nintendo Switch, Ipads och Oculus Pro. Barn som är 3-5 år är välkomna under utvalda tider tillsammans med förälder- eller målsman.

Hälsa och sjukvård

Om du känner dig osäker uppsök din läkare och be om råd och information angående de hälsokrav som gäller för de resmål du kommer att besöka under din kryssning. Du är själv ansvarig att undersöka att du har all nödvändig vaccination som krävs samt att alla vaccinationspapper är korrekta.

Vad gör jag om jag blir sjuk ombord?

På alla fartyg finns en sjukvårdsmottagning som är bemannad med en kvalificerad läkare och minst en sjuksköterska. Du betalar själv kostnaden för besöket samt eventuella mediciner och vi rekommenderar att du har en fullgod sjukvårds- eller reseförsäkring. Spara alla kvitton för utlägg för att redovisa till ditt försäkringsbolag. Observera att prissättningen för läkarbesök, undersökning och mediciner ofta är högre än du är van vid från hemma. Här kan du också köpa sjösjuketabletter vid behov.

Gäster med särskilda behov

Vissa av rederiets fartyg har sviter som är särskilt anpassade för gäster med funktionshinder. Har du ett funktionshinder eller medicinska besvär som gör att du inte kan klara dig själv, måste du ha ett assisterande resesällskap som hjälper dig. Rederiets personal har på grund av skaderisken inte tillåtelse att lyfta eller bära funktionshindrade personer. Vissa utrymmen på fartyget kan upplevas att vara trånga. Vid landstigning i hamnar där det krävs mindre båtar för transport till land är det inte möjligt att komma ombord dessa båtar med en rullstol. Vi förbehåller oss rätten att neka en person att resa, om personen enligt vår uppfattning inte är i fysiskt eller psykiskt stånd att resa eller kan behöva mer vård än en assisterande ledsagare rimligtvis kan erbjuda.

Vaccinationer

Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen.

Kryssning och graviditet

Är du gravid kan du resa på kryssning fram till vecka 23 i graviditeten, under vissa villkor.

Utcheckning

Hur checkar jag ut från fartyget?

På slutet av din kryssning får du bagagelappar till din hytt samt tid för avstigning. Skriv tydligt namn, hemadress och eventuella uppgifter om flygresa och fäst en bagagelapp på varje bagage. Sista kvällen, vid angiven tid, placerar du dina väskor utanför hytten. Resväskan hämtas ut i hamnens ankomsthall vid avstigning. Tänk på att förvara saker som du behöver ha lättillgängligt som till exempel pass, resedokument, mediciner, värdehandlingar- och värdesaker i ditt handbagage som du bär av fartyget själv.